Танк т-18 (мс-1)

External links

Paste links to sources and external resources, such as:

  • topic on the official game forum;
  • encyclopedia page on the tank;
  • other literature.
USA light tanks
  M8 · M22 · T18E2
LVT  LVT(A)(1) · LVT(A)(4)
M2  M2A2 · M2A4 · M2A4 (1st Arm.Div.)
Stuart  M3 Stuart · M3A1 Stuart · M3A1 (USMC) · M5A1 · M5A1 (5th arm.div.)
M24  M24 · M24 (TL)
Post-war  M41A1 · T92 · M551 · M3 Bradley · HSTV-L
USA premium ground vehicles
Light tanks  LVT(A)(4) · M2A4 (1st Arm.Div.) · M3A1 (USMC) · M8 · M5A1 (5th arm.div.) · T18E2
Medium tanks  Grant I · M4A5 · Calliope · T20 · M26 T99 · M26E1 · M46 «Tiger» · Magach 3 · XM-1 (GM) · XM-1 (Chrysler) · T54E1
Heavy tanks  T14 · Cobra King · T29 · T30
Tank destroyers  M8A1 · M18 «Black Cat» · Super Hellcat · T28 · T114

История

Гражданская война принесла Красной Армии многие трофеи, среди которых оказались белогвардейские танки французского производства. Их тщательно изучили и даже некоторое время выпускали на сормовском заводе, назвав собственное детище «Рено-Русский». Однако в стране царила разруха, она переживала экономические трудности, а потому до лучших времён производство этих танков свернули. Тем более что уже даже неспециалисты понимали, что такая модель значительно устарела и готовиться к войне нужно с новыми разработками.

С 1925 года этим и занялись первые советские конструкторы. Опыт производства танка «Рено-Русский», конечно, учитывался. К тому же советско-польская война принесла ещё один трофей, который помог создать танк Т-18. Это была итальянская бронированная машина — FIAT-3000. И этот танк был изучен в ходе составления технической документации на танк Т-18, лучшие его качества были заимствованы. Тем не менее прошедшие испытания на полигоне прототипов выявляли довольно большое количество всяческих недостатков, особенно это касалось ходовой части и двигателя. Так, Т-16 был забракован, недостатки учтены, и в 1927 году появилась гораздо более удачная модификация — танк Т-18.

Броня

Броня крепка не была, она хорошо защищала от пуль (средний винтовочный калибр) и от мелких осколков, поскольку и разрабатывалась защита танка по принципу противопульному. Форму брони танки сопровождения в то время имели примерно одинаковую: острую ступенчатую, безо всяких закруглений. Бронированный корпус состоял из листовой стали шестнадцати миллиметров толщиной, все листы были склёпаны и между собой, и с каркасом.

На корме бронелисты крепились на каркас просто болтами, поэтому их легко можно было снять, если нужно. Дно танка и его крыша были укреплены вдвое слабее — там использовались листовая сталь менее восьми миллиметров толщиной. Башня имела форму почти правильного шестиугольника. С 1930 года предусматривалась ниша на корме — для радиостанции. Формирующие башню листы брони составляли шестнадцать миллиметров, но крыша к авиаударам приспособлена не была — на неё шла сталь не более четырёх миллиметров. Лобовая часть башни имела амбразуры, чтобы установить вооружение. Шариковая опора позволяла башне поворачиваться, но делать это можно было только вручную, чем и занимался командир танка.

History

Describe the history of the creation and combat usage of the ground vehicle in more detail than in the introduction. If the historical reference turns out to be too long, take it to a separate article, taking a link to the article about the vehicle and adding a block «/ History» (example: https://wiki.warthunder.com/(Vehicle-name)/History) and add a link to it here using the template. Be sure to reference text and sources by using , as well as adding them at the end of the article. This section may also include the vehicle’s dev blog entry (if applicable) and the in-game encyclopedia description (under , also if applicable).

Описание

Минитракторы Кентавр Т 18 выделяются среди прочих аналогичных агрегатов отечественного и заграничного производства. Они находятся в среднем ценовом диапазоне, имеют высокое качество и долговечность работы комплектующих.

Эти устройства простые и дешевые в обслуживании.

Минитрактор Т18 находит широкое применение на садовых и фермерских участках, при строительстве и в коммунальных предприятиях. Это достигается благодаря широкому спектру совместимого навесного оборудования. В частности, к таковым относятся:

  • Плуги;
  • Фрезы;
  • Косилки;
  • Бороны;
  • Культиваторы;
  • Прицепы;
  • Коммунальные щетки;
  • Картофелекопалки и картофелесажалки;
  • Окучники сельскохозяйственных культур;
  • Снегоуборщики;
  • Отвал-лопаты.

Usage in battles

Speed and altitude are your best friends when flying the T18B-1, as you must keep both up in order to ensure your survival. You may be fast, but you are not invincible, as there are many aircraft at the BR that will easily catch you such as the P-47D, P-61, Bf 109 F-4 and the I-185 twins. However, you can easily turn the tables on your would-be attackers by forcing them to stall then shred them with your impressive forward armament.

Alternatively, you can take the offensive route by employing a heavy fighter flying style and hunt down enemy bombers. You can mainly do this as a result of your bomber air spawn, but you must be careful to avoid enemy interceptors. One must take care not to expend too much ammunition on a single target, so in order to avoid doing so, they must aim for the critical components of the enemy bomber (wings, engines or tail) if they can’t force a head-on.

Lastly, the T18B can be used as a reasonably effective ground attacker thanks to its immense loadout options. It is not recommended to use the bomb loadouts that mount the extra m/42 bombs when employing this play style unless they are skilled with aiming their bombs, as the m/42 bombs have a very small explosion radius and have to be directly on target to nab a kill. Your ideal loadouts should be either the 3 x m/40 bombs, 3 x m/40 + 8 x m/49A rockets, or 2 x m/50 bombs + 8 x m/49A rockets for some overkill, as the m/50 bombs have a very high effective destruction radius of 18 meters, although the pilot should take care that they don’t end up exploding themselves (also known as a «significant emotional event»).

Manual Engine Control

MEC elements
Mixer Pitch Radiator Supercharger Turbocharger
Oil Water Type
Not controllable ControllableAuto control available ControllableAuto control available ControllableAuto control available Separate Not controllable1 gear Not controllable

Modules

Tier Flight performance Survivability Weaponry
I Fuselage repair Radiator Offensive 20 mm m/40 Offensive 13 mm
II Compressor Airframe New 20 mm cannons m/38 New 13 mm MGs
III Wings repair Engine Turret 13 mm m/41 m/49A
IV Engine injection Cover New 13 mm MGs (turret) m/50 m/51

Your research path should be tailored to the role you wish to employ the T18B in. For the traditional bomber, it is important to research payload first as the stock payload is a pitiful 18 x 50 kg bombs. For the heavy fighter/interceptor, the offensive cannon upgrades are of great importance followed by flight performance upgrades. Ground attacker should be a mix of the two, as it is important for a ground-pounder to have both speed and payload.

Pros and cons

Pros:

  • Reasonably effective armament layout
  • Excellent speed, faster than a good amount of fighters at the tier
  • Good manoeuvrability for a twin-engine aircraft, especially for a bomber
  • Highly effective air brakes make landing and rearmament much easier
  • Can operate as a twin-engine fighter, high altitude bomber or strike fighter (depends on chosen payload)
  • Can mount rockets with up to 500 mm of penetration
  • Has access to two of the massive Swedish m/50 bombs
  • Has access to a torpedo
  • Despite only having one MG for defence, the MG itself is excellent
  • Airbrakes

Cons:

  • Poor protective components compared to other strike fighters
  • Only one turret
  • Fairly unstable on landing
  • No ventral turret, defenceless when attacked from below
  • Torpedo has very poor drop speed, and you need to slow down a great amount to drop it

Вооружение

Любой довоенный танк, с современной точки зрения, был оснащён слабо. Однако для того времени этот танк оснасткой превосходил многих своих собратьев из других стран. Сначала основным вооружением Т-18 была пушка тридцать седьмого калибра модели Гочкиса, затем разработанная П. Сячинтовым пушка Гочкис-ПС. Устанавливалась она в правую или левую грань башни. Боекомплект состоял из девяноста шести снарядов, впоследствии увеличенный до ста четырёх (складировался боекомплект на корме — вместо радиостанции).

Кроме того, было и вспомогательное вооружение, которым служил пулемёт Фёдорова калибра 6,6 миллиметров. Обычно спаривались два пулемёта и устанавливались в свободную от пушки грань башни. К ним полагались коробчатые магазины, в которых находились 1800 патронов. Уже после 1935 года пулемёты на Т-18 заменили на ДТ-29 (калибр 7,62). Сначала также спаренные, затем по одному. В боекомплекте теперь было 2016 патронов в тридцати двух дисках.

Почему именно Т-18?

В первые годы после Гражданской войны Советская Россия, как уже было сказано, преодолевала ужасающую разруху, ей явно было не до производства танков. Как мы помним, дело восстановления и развития народного хозяйства шло споро, поэтому уже к середине двадцатых годов речь зашла о модернизации армейского вооружения. В 1926 году, как мы уже знаем, была принята программа танкостроения, рассчитанная на три года.

Программой предусматривалось как план-минимум организация учебной роты и танкового батальона с пехотными танками, а также создание роты и батальона, оснащённых танкетками. Расчёты требовали от производителей по сто двенадцать танков каждого типа. И после совещания командования Красной Армии, ГУВП и ОАТ (Орудийно-арсенальный трест) было утверждено массовое производство вовсе не тяжёлых, малоподвижных и довольно слабо вооружённых FT-17, к тому же излишне дорогих. Победил лёгкий танк сопровождения пехоты.

General info

Flight performance

Describe how the aircraft behaves in the air. Speed, manoeuvrability, acceleration and allowable loads — these are the most important characteristics of the vehicle.

Characteristics Max Speed(km/h at 6,000 m) Max altitude(metres) Turn time(seconds) Rate of climb(metres/second) Take-off run(metres)
AB RB AB RB AB RB
Stock 570 552 10 800 27.3 28.4 7.1 7.1 450
Upgraded 616 592 24.8 26.0 14.0 10.1

Details

Features
Combat flaps Take-off flaps Landing flaps Air brakes Arrestor gear
X X
Limits
Wings (km/h) Gear (km/h) Flaps (km/h) Max Static G
Combat Take-off Landing +
735 320 490 490 290 ~6 ~2
Optimal velocities (km/h)
Ailerons Rudder Elevators Radiator
> 420
  • 10 mm steel — cockpit floor under pilot’s seat
  • 10 mm steel — pilot’s seatback
  • 10 mm steel — rear gunner protective plate
  • 10 mm steel — cockpit floor under gunner’s seat
  • 10 mm steel — aft protective plate

General info

Flight performance

The T18B-1 is an exceptionally fast aircraft at its rank, zooming past its contemporary bombers and reaching into fighter territory, able to reach an excellent 595 km/h (370 mph) in RB and a staggering 619 km/h (385 mph) in AB. Its high speed and reasonable armament platform of 2 x 20 mm cannons + 1 x 13.2 mm machine gun allows it to be a respectable multi-role aircraft that can take on almost any combat situation you throw at it. One might think that the high performance comes at the cost of payload, as traditional with the Schnellbomber type of bomber, But this is not the case with the T18B, as it carries more than enough ordinance to either heavily damage a base (AB) or destroy a few (RB).

Characteristics Max Speed(km/h at 6,000 m) Max altitude(metres) Turn time(seconds) Rate of climb(metres/second) Take-off run(metres)
AB RB AB RB AB RB
Stock 572 555 11 000 26.3 27.4 7.3 7.2 450
Upgraded 619 595 23.8 25.0 14.1 10.3

Details

Features
Combat flaps Take-off flaps Landing flaps Air brakes Arrestor gear
X
Limits
Wings (km/h) Gear (km/h) Flaps (km/h) Max Static G
Combat Take-off Landing +
735 320 490 490 290 ~6 ~2
Optimal velocities (km/h)
Ailerons Rudder Elevators Radiator
> 420
  • 10 mm steel — cockpit floor under pilot’s seat
  • 10 mm steel — pilot’s backseat
  • 10 mm steel — rear gunner protective plate
  • 10 mm steel — cockpit floor under gunner’s seat
  • 10 mm steel — aft protective plate

Историческая справка

Основная статья: История T18 HMC

T18 HMC

Первая сравнительно современная САУ появилась в США только в 1939 году. 75-мм самоходная гаубица T3 (англ. 75mm Howitzer Motor Carriage T3) использовала значительно более совершенное шасси лёгкого танка M1, а её вооружение состояло из 75-мм лёгкой гаубицы M1, установленной в полностью закрытой рубке и 7,62-мм пулемёта, размещённого в маленькой башенке. Был построен один прототип T3, однако по результатам испытаний на вооружение она не была принята из-за слишком тесной рубки. Однако сама компоновка была сочтена перспективной и работы в этом направлении продолжились. С принятием на вооружение в июне 1940 года танка M3, дальнейшие работы велись на его базе.

С октября 1941 по май 1942 велись работы по созданию самоходной гаубицы на базе шасси легкого танка М3 «Stuart». Проект получил обозначение Т18. Т18 изначально разрабатывалась как САУ поддержки, вооруженная 75-мм гаубицей, располагавшейся в просторной, полностью закрытой бронированной рубке. Однако проект был заброшен из-за появления более совершенной САУ М8 на базе танка М5.

Armaments

Main armament

Main article: M1 (57 mm)

57 mm M1
Capacity Vertical guidance Horizontal guidance Stabilizer
64 -10°/+20° ±180° Vertical
Turret rotation speed (°/s)
Mode Stock Upgraded Prior + Full crew Prior + Expert qualif. Prior + Ace qualif.
Arcade 23.01 23.72 28.80 31.85 33.88
Realistic 10.71 12.60 15.30 16.92 18.00
Reloading rate (seconds)
Stock Prior + Full crew Prior + Expert qualif. Prior + Ace qualif.
5.20 4.60 4.24 4.00
Ammunition
Penetration statistics
Ammunition Type of warhead Penetration in mm @ 0° Angle of Attack
10m 100m 500m 1000m 1500m 2000m
M70 AP 117 114 97 80 65 54
M86 APCBC 103 99 84 68 56 45
Shell details
Ammunition Type of warhead Velocity in m/s ProjectileMass in kg Fuse delay

in m:

Fuse sensitivity

in mm:

Explosive Mass in g (TNT equivalent): Normalization At 30° from horizontal: Ricochet:
0% 50% 100%
M70 AP 900 2.85 N/A N/A N/A -1° 47° 60° 65°
M86 APCBC 822 2.71 1.2 20 41.16 +4° 48° 63° 71°
Ammo racks

Ammo racks of the T18E2 «Boarhound»

Full ammo 1st rack empty 2nd rack empty 3rd rack empty 4th rack empty 5th rack empty Visual discrepancy
64 52 (12+) 40 (24+) 24 (+40) 12 (+52) (+63) No

Notes:

  • Recommended load is 24 (+40) to keep the hull empty of ammo.
  • 1st and 2nd ammo racks are ready racks, and takes priority in being filled at the beginning of the battle, then fills 5, 4, then 3.
  • Full reload speed will be realized as long as ammo exists in either ready rack. If both ready racks are empty, a penalty to reload speed will occur.
  • Simply not firing when the gun is loaded will load ammo from racks 3-5 into 2 then 1, as long as there is ammo in racks 3-5. Firing will interrupt the loading of the ready racks.
7.62 mm M1919A4
Coaxial mount
Capacity (Belt capacity) Fire rate (shots/minute) Vertical guidance Horizontal guidance
3,000 (250) 500 N/A N/A

Про деньги

«Рено-Русский», например, стоил тогда тридцать шесть тысяч рублей, а нужно было потратить только восемнадцать тысяч на один танк, поскольку общая сумма трат не должна была превысить пять миллионов рублей. Здесь следует пояснить, что в те годы рубль стоил столько же, сколько при царе. Это значит, данная сумма сегодня была бы равна примерно миллиону долларов. То есть трёхлетняя программа двадцатых годов прошлого века с таким финансовым напряжением бы не справилась.

Есть разница и в стоимости сегодняшних танков относительно машин начала прошлого века. Наш Т-90, к примеру, армия закупает за семьдесят миллионов рублей каждый экземпляр. Американский «Абрамс» в зависимости от модификации стоит от 4,3 миллиона долларов. Однако и оснащение Т-18 никак нельзя сравнивать с Т-90. Свою роль в развитии Красной Армии первые советские танки сыграли, можно сказать, отлично.

Монтаж и эксплуатация

Первые танки и вся их конструкция в основе своей были, конечно же, заимствованы у зарубежных производителей. Схема компоновки была классической для того времени. Отделение моторное и трансмиссионное находилось на корме корпуса, а в среднем, переднем отделениях корпуса и в башне помещались управление танком и его вооружение.

Советский танк Т-18 не требовал многочисленного экипажа, в бою с ним справлялись два человека: командир — он же башенный стрелок — и механик-водитель. Последний находился по центру корпуса, а командир-стрелок — в корпусе и башне, позади водителя. Посадка и высадка производилась через грибовидный люк-колпак, возвышающийся над башней, а механик мог пользоваться и двустворчатым люком, который находился на корпусе впереди.

General info

Survivability and armour

The T18E2 is a heavy armoured car that favours protection over the high mobility common to the class. The T18E2’s hull is solidly protected from heavy machine guns and artillery shrapnel, but most opponents at this battle rating can penetrate it without trouble. Despite sufficient armour to protect the crew, the transmission located under the floor armour is very susceptible to damage from artillery.

The vehicle carries a full complement of 5 crew members. A driver and MG gunner sit together in the forward driving compartment, while the Gunner, Loader, and Commander sit in close proximity in the rather small turret in the fighting compartment. Altogether, a well placed APHE round can be enough to knock out all of the crew members in the vehicle but may survive multiple solid shots of AP or APCR rounds, especially from the side. However, the crew is positioned deceptively high off the ground above an armoured floor, and so shots to the very lower glacis frequently only damage the transmission.

Armor type:

  • Cast Homogeneous armour (turret, hull front and sides)
  • Rolled Homogeneous armour (hull rear and hull roof)
  • Structural Steel (fender, various boxes along the hull, and vents on engine compartment)
  • Wheels
Armour Front (Slope angle) Sides Rear Roof
Hull 51 mm (0-40°) Lower glacis & upper hull32 mm + 51 mm (0-61°) Machine Gun Port38 mm (10-16°) Driver’s Port32 mm (49-81°) Upper Glacis25 mm (72-75°) Small hatch on upper glacis 32 mm (0°) Side25 mm (0°) Hatches 25 mm (0-16°) Main13 mm (16-58°) Upper & Lower 19 mm Driving compartment13 mm (83-90°) Fighting/engine compartment

5 mm (84°) Vents

Turret 51 mm + 38 mm (0-49°) Gun Mantlet38 mm (4-30°) Turret front 38 mm (0-39°) 38 mm (0-33°) Rear25 mm (10°) Hatch 19 mm Roof 13 mm Hatches

Notes:

  • Floor armour is only 10 mm thick, though the suspension mounting found between each pair of wheels is reinforced with 13 mm of armour underneath the vehicle.
  • Turret ring armour is 25 mm thick.
  • Structural steel boxes and drums of 5 mm thick dot the exterior of the car, which can add some precious little armour thickness.
  • Wheels are 10 mm thick.

Mobility

Game Mode Max Speed (km/h) Weight (tons) Engine power (horsepower) Power-to-weight ratio (hp/ton)
Forward Reverse Stock Upgraded Stock Upgraded
Arcade 88 36 24 387 477 16.13 19.88
Realistic 79 32 221 250 9.21 10.42

In RB/SB mode, the T18E2 is a very sluggish vehicle, especially compared to other armoured cars. Despite its listed top speed of 80 km/h (50 mph), most drivers will only see up to 65 km/h (40 mph) on paved roads and 39 km/h (24 mph) cross country depending on terrain. Even so, with its low power to weight ratio of 10.41 hp/ton (in comparison to 14.44 hp/ton of the M3 Lee), it takes driving relatively straight for a long while for it to reach these speeds. Best stick to paved roads when you can if you need to be somewhere quick and avoid muddy terrain altogether like that found at White Rock Fortress, where mud can drag your speed down to as low as 8 km/h (5 mph), leaving you vulnerable if trying to cross potential fire zones quickly.

The T18E2 also possesses a very high top reverse speed of -36 km/h (-20 mph), though again because of its low acceleration, will take some time to possibly reach this. However, in comparison to other tanks, the reverse acceleration and eventual speed is still acceptable for quick retreats. This can even mitigate the disadvantage that the vehicle requires a large turn radius to turn around.

Usage in battles

Belt choice is critical for this plane. These belts are recommended:

  • 20 mm cannon — Use «Air targets», as the ground targets belt won’t make a difference when attacking light ground vehicles. This belt will be good for bomber hunting
  • 13 mm MG — «Air targets» is a good belt, because it contains a lot of tracer and high-explosive rounds, good for air and ground targets
  • 57 mm tankbuster — Use «Ground targets», as it has VERY high pennetration, and the gun shouldn’t really be used against air targets
  • 13 mm turret — Use «Universal», it is good for knocking common enemies out of the sky, like the A6Ms, Yaks, and Bf 109s.

Manual Engine Control

MEC elements
Mixer Pitch Radiator Supercharger Turbocharger
Oil Water Type
Not controllable ControllableAuto control available ControllableAuto control available ControllableAuto control available Separate Not controllable1 gear Not controllable

Modules

Tier Flight performance Survivability Weaponry
I Fuselage repair Radiator Offensive 20 mm Offensive 13 mm
II Compressor Airframe New 20 mm cannons New 13 mm MGs m/49A
III Wings repair Engine Turret 13 mm Offensive 57 mm m/51
IV Engine injection Cover New 13 mm MGs (turret) New 57 mm cannons m/49

Pros and cons

Pros:

  • 57mm cannon has a maximum penetration of 75mm
  • Excellent forward armament, has 2 20mms, a powerful 13mm, and the tank busting 57mm
  • Very fast
  • Good defensive turret when using HEF-T bullets
  • Can carry up to a rockets or bombs.
  • Very good bomber hunter

Cons:

  • Only one turret
  • Poor Bomb loads (Cannot base bomb)
  • No torpedo access
  • Pilot easily Knock out

Usage in battles

Though this is an armoured car, this is best played as a tank destroyer, as the gun is arguably the best feature on this tank. Even with your sluggish speeds, you should be able to keep up with most medium tanks and provide support to them, letting them soak up damage while you dish out it back with your great gun.

Modules

Tier Mobility Protection Firepower
I Tires Parts Horizontal Drive
II Suspension Brake System FPE Adjustment of Fire Airstrike M86
III Filters Crew Replenishment Elevation Mechanism Smoke grenade
IV Transmission Engine Artillery Support Improved optics
This is a premium vehicle: all modifications are unlocked on purchase

Pros and cons

Pros:

  • Quick firing 57 mm cannon that can fire as quick as 4 seconds with a highly trained crew
  • High penetration APHE shell can make short work of foes it can face
  • Large ready-rack of 24 shells
  • Can scout targets in AB/RB
  • Good speeds can be reached on paved roads
  • Armor will protect it from heavy machine guns from nearly any angle
  • Carries a bomb launcher, able to shoot up to 14 smoke grenades
  • Possesses a vertical gun stabilizer to increase accuracy at low speeds
  • Turret rotation speed is adequate but could be better

Cons:

  • Transmission is easily knocked out by artillery shrapnel
  • Slows down substantially when crossing muddy terrain or deep snow
  • Very sluggish acceleration, will take a while to reach high speeds
  • Large turning radius, can be problematic in narrow streets or environments
  • Any calibre bigger than 14.5 mm will likely tear through the car at close range
  • Requires a wide radius to turn around
  • Only possess AP and APHE, no HE available

Ссылки

Ресурсы World of Tanks
  • Танковедение
  • Тема на официальном форуме
  • Записи боев на СУ-18
В сети Интернет

Т-18 // Википедия

Техника СССР

Лёгкие танки I МС-1 • II БТ-2 • II Т-45  • II Т-26 • II Т-60 • II Тетрарх  • III БТ-СВ  • III ЛТП  • III М3 лёгкий  • III БТ-7 артиллерийский  • III Т-116  • III БТ-5 • III Т-127  • III Т-46 • III Т-70 • IV БТ-7 • IV Т-80 • IV Валентайн II  • V А-20 • V Т-50 • VI МТ-25 • VI Т-50-2  • VII ЛТГ • VIII ЛТТБ • VIII ЛТ-432  • IX Т-54 облегчённый • X Т-100 ЛТ
Средние танки III Т-29  • IV А-32  • IV Т-28Э с Ф-30  • IV Т-28 • V Матильда IV  • V Т-34 экранированный  • V Т-34 • VI А-43 • VI Т-34-85М  • VI Т-34-85 Rudy  • VI М4-А2 Шерман Лозы  • VI Т-34-85 • VII А-44 • VII КВ-13 • VII Т-43 • VIII Объект 416 • VIII Т-54 первый образец  • VIII Т-44-100 (Б)  • VIII Т-44-100 (Р)  • VIII Т-44-100 (У)  • VIII СТГ  • VIII СТГ Гвардеец  • VIII Т-44 • IX Объект 430 Вариант II • IX Объект 430 • IX Т-54 • X Объект 140 • X Объект 907  • X Т-22 ср.  • X К-91 • X Объект 430У • X Т-62А
Тяжёлые танки V Черчилль III  • V КВ-220-2  • V КВ-220-2 Бета-Тест  • V КВ-1 • VI КВ-1С • VI КВ-2 • VI КВ-2 (Р)  • VI КВ-85 • VI Объект 244  • VI Т-150 • VII ИС • VII КВ-3 • VII КВ-122  • VII ИС-2М  • VII ИС-2 экранированный  • VII ИС-2  • VIII ИС-3 • VIII ИС-6  • VIII ИС-6 Ч  • VIII КВ-5  • VIII КВ-4 • VIII ИС-5 (Объект 730)  • VIII ИС-3 с МЗ  • VIII КВ-4 Креславского  • VIII Объект 252У Защитник  • VIII Объект 252У  • VIII ИС-М • VIII Объект 703 Вариант II  • VIII ИС-2-II • IX Т-10 • IX Объект 777 Вариант II  • IX Объект 257 • IX Объект 705 • IX ИС-3-II • IX СТ-I • X ИС-4 • X ИС-7 • X Объект 260  • X Объект 705А • X Объект 277 • X Объект 279 ранний  • X СТ-II
ПТ-САУ II АТ-1 • III СУ-76И  • IV СУ-85А • IV СУ-76М • V СУ-85 • V СУ-85И  • VI СУ-100 • VI СУ-100Y  • VII ИСУ-122С  • VII СУ-152 • VII СУ-100М1 • VII СУ-122-44  • VIII ИСУ-152 • VIII ИСУ-130  • VIII Т-103  • VIII СУ-130ПМ  • VIII ИСУ-152К  • VIII СУ-101 • IX Объект 704 • IX Объект 263 • X Объект 268 • X Объект 268 Вариант 4
САУ II СУ-18 • III СУ-26 • IV СУ-5 • V СУ-122А • VI СУ-8 • VII С-51 • VII СУ-14-1 • VIII СУ-14-2 • IX 212А • X Объект 261

САУ

Техника СССР II СУ-18 • III СУ-26 • IV СУ-5 • V СУ-122А • VI СУ-8 • VII С-51 • VII СУ-14-1 • VIII СУ-14-2 • IX 212А • X Объект 261
Техника Германии II G.Pz. Mk. VI (e) • III Sturmpanzer I Bison • III Wespe • IV Pz.Sfl. IVb • IV Sturmpanzer II • V Grille • VI Hummel • VII G.W. Panther • VIII G.W. Tiger (P) • IX G.W. Tiger • X G.W. E 100
Техника США II T1 HMC • III T18 HMC • III M7 Priest • IV T82 HMC • IV M37 • V M41 HMC • VI M44 • VII M12 • VIII M40/M43 • IX M53/M55 • X T92 HMC
Техника Франции II Renault FT 75 BS • III Lorraine 39L AM • IV AMX 105 AM mle. 47 • V AMX 13 105 AM mle. 50 • V 105 leFH18B2  • VI AMX 13 F3 AM • VII Lorraine 155 mle. 50 • VIII Lorraine 155 mle. 51 • IX Bat.-Châtillon 155 55 • X Bat.-Châtillon 155 58
Техника Великобритании II Loyd Gun Carriage • III Sexton II • III Sexton I  • IV Birch Gun • V Bishop • VI FV304 • VII Crusader 5.5-in. SP • VIII FV207 • IX FV3805 • X Conqueror Gun Carriage

Armaments

Offensive armament

Main articles: Akan m/41A (20 mm), Akan m/39A (13.2 mm)

The T18B-1 is armed with:

  • 2 x 20 mm Akan m/41A cannons, chin-mounted (60 rpg = 120 total)
  • 1 x 13.2 mm Akan m/39A machine gun, wing-mounted (300 rpg)

Suspended armament

Main articles: sb m/42 (50 kg), mb m/40 (250 kg), mb m/41 (500 kg), mb m/50 (600 kg)

Main articles: psrak m/49A, srak m/51, m/38 (450 mm)

The T18B-1 can be outfitted with the following ordnance:

  • 18 x 50 kg sb m/42 bombs (900 kg total)
  • 3 x 250 kg mb m/40 bombs (750 kg total)
  • 3 x 250 kg mb m/40 bombs + 8 x 50 kg sb m/42 bombs (1,150 kg total)
  • 1 x 450 mm m/38 torpedo
  • 2 x 500 kg mb m/41 bombs (1,000 kg total)
  • 2 x 500 kg mb m/41 bombs + 8 x 50 kg sb m/42 bombs (1,400 kg total)
  • 2 x 600 kg mb m/50 bombs (1,200 kg total)
  • 2 x 600 kg mb m/50 bombs + 8 x 50 kg sb m/42 bombs (1,600 kg total)
  • 8 x psrak m/49A rockets
  • 8 x srak m/51 rockets
  • 10 x 50 kg sb m/42 bombs + 8 x psrak m/49A rockets (500 kg total)
  • 10 x 50 kg sb m/42 bombs + 8 x srak m/51 rockets (500 kg total)
  • 3 x 250 kg mb m/40 bombs + 8 x psrak m/49A rockets (750 kg total)
  • 8 x srak m/51 rockets + 1 x 450 mm m/38 torpedo
  • 3 x 250 kg mb m/40 bombs + 8 x srak m/51 rockets (750 kg total)
  • 8 x psrak m/49A rockets + 1 x 450 mm m/38 torpedo
  • 2 x 500 kg mb m/41 bombs + 8 x psrak m/49A rockets (1,000 kg total)
  • 2 x 500 kg mb m/41 bombs + 8 x srak m/51 rockets (1,000 kg total)
  • 2 x 600 kg mb m/50 bombs + 8 x psrak m/49A rockets (1,200 kg total)
  • 2 x 600 kg mb m/50 bombs + 8 x srak m/51 rockets (1,200 kg total)

History

Describe the history of the creation and combat usage of the aircraft in more detail than in the introduction. If the historical reference turns out to be too long, take it to a separate article, taking a link to the article about the vehicle and adding a block «/History» (example: https://wiki.warthunder.com/(Vehicle-name)/History) and add a link to it here using the template. Be sure to reference text and sources by using , as well as adding them at the end of the article with . This section may also include the vehicle’s dev blog entry (if applicable) and the in-game encyclopedia description (under , also if applicable).

Технические характеристики

Модель Т-18В и Т-18С Т-18Д Т-18Е
Двигатель Kama, Япония Kama, Япония Kama, Япония
Мощность, л.с. 18 18 18
Рабочий объем двигателя, куб. см 790 790 810
Обороты двигателя, об/мин 100 100 101
Частота вращения ВОМ 540 540 540
Система запуска Электростартер Электростартер Электростартер
Колесная формула 4х2 4х2 4х2
Количество передач, вперед/назад 6/2 6/2 6/2
Размер передних колес 4,00-12 5,00-12 5,00-12
Размер задних колес 6,50-16 6,50-16 9,50-16
Максимальная скорость, км/ч 40 40 40
Масло в двигателе полусинтетическое полусинтетическое полусинтетическое
Масло в редукторе трансмиссионное ТАП-15 трансмиссионное ТАП-15 трансмиссионное ТАП-15
Масло в воздушном фильтре М10-Г2(дизельное) М10-Г2(дизельное) М10-Г2(дизельное)
Габариты, мм
длина х ширина х высота
2520 х 1360 х 1300 2350 х 1370 х 1400 2400 x 1430 x 1530
Вес, кг 640 660 680

Модельный ряд

Модельный ряд мини тракторов Кентавр Т18 имеет 4 модели. Их технические характеристики приведены в таблице ниже.

  1. Модель Кентавр Т 18 Е имеет улучшенные ремни привода. Также в ней установлен плавающий режим гидропривода для навесного оборудования. При таком положении навеска повторяет рельеф местности, и глубина обработки везде одинакова;
  2. При создании модели Д учитывались пожелания клиентов и международные стандарты. Кентавр Т 18 Д имеет улучшенную раму и возможность изменения межколесного расстояния;
  3. На Т 18 В предусмотрена возможность использования не только заднего, но и переднего навесного оборудования.
  4. Кентавр Т 18 С является наиболее качественной и доработанной моделью. При ее создании учли минусы предыдущих мини тракторов и исправили их, создали органичный дизайн, повысили ресурс эксплуатации ременной и цепной передачи, а также модернизировали натяжные ролики.

Базовая комплектация

В базовой комплектации Кентавр поступает с завода в уже собранном виде. К изделию идет инструкция и гарантия на 12 месяцев. Дополнительно может поставляется в комплекте плуг и активная фреза для обработки земли.

В первом бою

Лёгкие танки Т-18 поступили в Красную Армию уже в 1928 году, доукомплектовывая стрелковые подразделения армий различных военных округов. Боевым крещением новой машине стал конфликт на КВЖД. В ноябре 1929 года началась Мишаньфусская наступательная операция, где нашу пехоту поддерживали сразу десять танков Т-18. Бою предшествовал изнурительный марш, боекомплектом танки нормально обеспечить не удалось, даже карт местности у бойцов не было.

Тем не менее позиции китайцев были атакованы, и ни один танк Т-18 потерян не был, хотя наступательное движение в целом удачи красной Армии не принесло. Но для танка эти бои стали отличной проверкой, где вскрылись не только достоинства, но и недостатки этой машины. Главными пороками лёгкого танка Т-18 были названы низкая скорость передвижения и очень незначительная огневая мощь. Но в общей сложности и танки, и танкисты зарекомендавали себя хорошо, и конфликт на КВЖД представил тому доказательства.

Великая Отечественная

Крайне изношенные и откровенно устаревшие танки Т-18 встретили Великую Отечественную войну. Малая часть их поступила на вооружение в танковые части, остальные были отданы укрепрайонам. Панцерваффе сурово поступали в приграничных боях с почти беззащитными советскими танками. В первые же месяцы войны практически все Т-18 были сожжены.

Последние упоминания о применении их в бою датируются декабрём 1941 года, когда они обороняли Москву: Сто пятидесятая танковая бригада располагала девятью машинами Т-18. Старые добрые лёгкие танки до конца пятидесятых служили как стационарные огневые точки и в качестве фортификационных сооружений на Дальнем Востоке. Иногда применялись только их башни.

History

Describe the history of the creation and combat usage of the aircraft in more detail than in the introduction. If the historical reference turns out to be too long, take it to a separate article, taking a link to the article about the vehicle and adding a block «/History» (example: https://wiki.warthunder.com/(Vehicle-name)/History) and add a link to it here using the template. Be sure to reference text and sources by using , as well as adding them at the end of the article with . This section may also include the vehicle’s dev blog entry (if applicable) and the in-game encyclopedia description (under , also if applicable).

Armaments

Offensive armament

Main articles: Akan m/45 (57 mm), Akan m/41A (20 mm), Akan m/39A (13.2 mm)

The T18B-2 is armed with:

  • 1 x 57 mm Akan m/45 cannon, chin-mounted (41 rpg)
  • 2 x 20 mm Akan m/41A cannons, chin-mounted (60 rpg = 120 total)
  • 1 x 13.2 mm Akan m/39A machine gun, nose-mounted (300 rpg)

Suspended armament

Main articles: sb m/42 (50 kg), psrak m/49A, srak m/51, hprak m/49

The T18B-2 can be outfitted with the following ordnance:

  • 8 x 50 kg sb m/42 bombs (400 kg total)
  • 8 x psrak m/49A rockets
  • 8 x srak m/51 rockets
  • 8 x hprak m/49 rockets
  • 8 x 50 kg sb m/42 bombs + 8 x psrak m/49A rockets (400 kg total)
  • 8 x 50 kg sb m/42 bombs + 8 x srak m/51 rockets (400 kg total)
  • 8 x 50 kg sb m/42 bombs + 8 x hprak m/49 rockets (400 kg total)
Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector